09 June 2020

Bawa bekal

10 TIPS GAJI KECIL PUN ADA PELUANG UNTUK MILIKI RUMAH BUSUK


Cuba usahakan 10 tips berikut:


  1. Bawa bekal ke opis ... boleh jimat wang ... jimat masa untuk pergi beli kat restoran ... Minta tolong wife masak kan dengan penuh kasih sayang ... mesti sedap giler weh ... saya bawa bekal ke opis today tau !
  2. Hidup secara sederhana Dan berpada pada dengan pendapatan kita perolehi 
  3. Usaha kan untuk bekerja mencari rezki ... jika boleh buat kerja lebih masa pun baik juga untuk tambah pendapatan korang 
  4. Buat simpanan 30% ker daripada gaji kita perolehi ... memang payah... tapi kena buat ... paksa jer 
  5. Jangan duduk di kawasan yang mahal ... cuba cari kawasan yang di luar sket ... contoh pada tahun 2003 saya stay di Bandar Sungai Buaya Rawang Dan saya bekerja tak jauh dari Jalan Raja Laut KL ... saya naik motor gie kerja ulang alik rawang ke KL
  6. Guna kereta yang kita mampu ... saya pernah guna kereta kancil manual warna hijau solid ... skrang nie pun saya masih ada guna kereta sedan umur dah 22 tahun
  7. Layan hobi yang murah sekadar yang mampu. Ada pilihan nak beli basikal harga rm200 atau rm2 ribu atau rm20 sebuah basikal ... hobi pelihara ikan puyu pun okey aper 
  8. Jika boleh stay dengan famili ... ada serasi ... berbaik sangka ... boleh jimat untuk kumpul modal beli rumah busuk ... tumpang sementara lah ... dah stabil kelak ... pindah lah ke rumah sendiri 
  9. Cari lah pasangan yang memahami diri kita ... bukan apa ... pandangan saya ... jangan cari yang “kos maintenen yang tinggi”. Parah nanti ... sekadar pandangan jer tau ... tapi jika korang nak jugak ... terpulang lah
  10. Saya memang pengguna kad kredit sejak lebih 20 tahun yang lalu ... kekadang kad kredit boleh membantu kita buat pusingan modal/wang .. cuma kena guna dengan berhemah ... ini cara saya


Apabila modal dah cukup ... usaha kan miliki rumah busuk ... reno kasi wangi semerbak camner korang nak ler !


Sekadar tulisan santai dari saya 

Saya main taip jer apa yang terlintas 

Jika manfaat boleh ambil panduan 

Jika tak kena dengan kalian ... abai kan jer


Wokey fren ðŸ˜„


Ir. AJAK

Hobi hartanah rumah busuk 


#rumahbusuk

#rumahwangi

#hobihartanah

#irajak

#irajakchannel

#irajakchannelyoutube





No comments:

Post a Comment