18 April 2020

Bertukang

BERTUKANG 


Orang lelaki nie

Ada sebahagian nya

Memang ada minat untuk bertukang


Tak kisah lah memang dia sangat berbakat bab bertukang 

Ada yang betoi betoi hebat 

Mungkin itu macam “given” bakat dia

Tahniah 😄👍


Saya tidak mahir untuk bertukang 

Sajer nak isi masa lapang jer

Alat alatan pun tidak banyak sangat

Saya hanya ada alatan basic basic jer


Bertukang nie satu seni 

Jangan cakap mudah yer

Jikalau tiada kemahiran 

Nak ketuk sebatang paku untuk melekatkan 2 keping papan pun tak bleh 


Macam macam hal nya 

Paku bengkok lah 

Paku senget lah 

Paku tidak tepat pada tempat yang mahu dipakukan 


Paku terpelanting jatuh masa nak ketuk 

Masa ketuk langsung tak kena pada paku lah 

Masa nak ketuk paku terkena jari korang pada kuku lah

Sakit oiiiiii 😄


Macam macam ragam yer

Itu belum bab pilih saiz paku untuk digunakan 

Malah paku juga lain jenis untuk medium papan atau dinding simen

Banyak ilmu bab bertukang nie


Saya cakap terus terang 

Walaupun saya tidak mahir 

Apabila buat sesuatu menjadi tukangan 

Menjadi sebagaimana saya hajati & ramcang kan

Hati nie girang bukan main 


Walaupun hasil tukangan itu tidak lah seberapa di mata orang lain 

Saya yang buat sendiri 

Saya bangga takat dalam hati jer lah 

Korang jangan gelak plak !


Itulah nikmat nya apabila kita bertukang sendiri 

Walaupun hasil yang sangat simple 

Hasil seni diri sendiri sangat membawa erti dalam kehidupan 


Korang ada rasa begitu ker ?

Cer citer pengalaman korang plak 


Iri. AJAK


#stayathome 




No comments:

Post a Comment