08 September 2019

Kisah benar bawa bekal

Saya Ir. AJAK PERNAH BAWA BEKAL NASI KE PEJABAT


Buka cerita:

Sajer nak buka cerita

Kisah benar nie

Pada awal permulaan saya bekerja

Sekitar bermula tahun 1998

Saya tinggal di rumah sewa

Saya sewa 1 bilik yang paling kecil

Saya pilih rumah sewa yang dibenarkan memasak

Yang ada kemudahan peti ais

Dapur gas & tong gas memang saya ada beli


Masak:

Sebelum pergi bekerja

Saya akan masak sekadar yang mampu

Biasanya nasi goreng

Kekadang dah jemu dengan nasi goreng

Saya masak kuew teow goreng

Adalah sesekali masak nasi putih di makan dengan ayam masak paprik

Korang jangan tak caya saya boleh masak sket sket


2 bahagian:

Saya bahagikan 2 bahagian nasi goreng itu

1 bahgaian saya bekfes dan 1 bahagian lagi saya bawa ke pejabat dengan bekas makanan

Selalunya saya goreng telur mata atau telor dadar kosong

Ada sedikit rasa malu dengan kenkawan 

Tapi saya tebalkan muka jer lah

Kena bangun lebih awal pagi dan kena ada usaha untuk memasak 

Saya bukan kedekut wang tapi saya perlu berjimat cermat untuk simpan wang


Tujuan jimat cermat:

Ini usaha saya untuk berjimat cermat bagi tujuan:-

  1. Saya anak sulong dari 5 adik beradik ... Arwah ayah hanya bekerja posmen & ibu surirumah ... wang tidak banyak ... adik masih belajar ... saya tanggungjawab untuk bantu family ... saya tekad mahu bantu family ... kami keluarga bukan orang senang
  2. Saya penerima tajaan biasiswa masa belajar di U ... saya diwajibkan bekerja di konglomerat tersebut ... cuma saya tidaksebulu bekerja di sana ... saya berhenti ... maka saya wajib bayar semula semua wang tajaan itu
  3. Saya mahu kumpul wang untuk berkahwin pada umur 27 tahun
  4. Saya mahu hantar ayah & emak ke tanah suci mekah untuk ibadah haji pada tahun 2009
  5. Saya mahu beli motor
  6. Saya mahu beli kereta kancil
  7. Saya mahu beli rumah dengan secepatnya. Perlu sediakan wang deposit & kos lawyer & kos pelbagai


Dating dengan awex:

Dengan cara saya bawa bekal nasi

Boleh bantu untuk saya berjimat

Semua benda yang saya mahu beli

Saya akan tahan tahan dan fikir banyak kali

Jika pergi dating dengan awex ... pergi tempat yang tidak banyak keluar kan wang ... makan pun kongsi kongsi ... sejujurnya awex saya itu amat memahami keadaan diri saya

Saya ini insan yang tidak punya apa apa di mata awex tur 

Kira sengkek abis lah wa cakap sama lu beb !

Itulah awex yang terima saya seadanya 

Doa kan jodoh kami sehingga ke akhir hayat

Wife saya sekarang ... Alhamdulillah ... Allahuakbar !


Jangan kutuk:

Korang jangan lah kutuk saya

Saya cerita kisah benar ini

Actually malu nak cerita

Kenkawan yang diluar sana

Jangan malu untuk buat sesuatu

Jika kita ada matlamat yang jelas

Jika kita ada azam yang kuat

Tidak mudah untuk mendaki ke tangga kejayaan 

Kita redho dengan ujian dari NYA

Usaha ... doa ... tawakkal kepada NYA

Share lah jika boleh beri manfaat kepada kenkawan 


Ir. AJAK

Hobi rumah busuk


Nota:

Ini gambar saya pada sekitar umur 27 tahun

Agak agak pada masa itu bleh jadik artis pelakon ker jika screen test di lokasi penggambaran 

Hehehehe 😀






No comments:

Post a Comment