16 May 2017

Selamat hari guru

CERITA SEMPENA SAMBUTAN HARI GURU 16 MEI

-coretan kisah diriku-


Ucapan selamat hari guru kepada:

1. Guru tadika tahun 1980 di kota bharu gopeng perak

2. Semua guru sekolah rendah tahun 1981-1986 di sekolah rendah kebangsaan kota bharu gopeng perak

3. Semua guru sekolah menengah tahun 1987 di sekolah menengah seri teja gopeng perak

4. Semua guru sekolah menengah tahun 1987-1991 di sekolah menengah raja chulan ipoh perak

5. Semua guru/pensyarah diploma kejuruteraan awam tahun 1992-1995 di universiti teknologi malaysia skudai johor

6. Semua guru/pensyarah ijazah kejuruteraan awam tahun 1995-1998 di universiti teknologi malaysia skudai johor

7. Semua guru/mentor dalam kerjaya aku sebagai jurutera awam profesional

8. Semua guru dalam kehidupan aku dari dolu dolu sehingga sekarang nie

9. Semua guru sifu hartanah yang berkongsi ilmu

Kalian semua banyak berjasa kepada aku

Aku hargai jasa bakti kalian semua

Tanpa kalian siapalah aku ketika ini

Ucapan jutaan terima kasih

Aku juga memohon maaf kerana tidak mampu untuk menjadi pelajar yang cerdik cemerlang

Aku tidak pernah menerima apa apa anugerah akademik

Aku tak mampu untuk mencapai sesuatu yang dikategorikan sebagai cemerlang

.

.

Guru yang terhebat sejak aku dilahirkan sehingga sekarang ialah:

1. Bonda dan arwah ayah tersayang adalah guru yang terhebat ... bermula tahun 1974 ... mengajar aku erti kehidupan ... mengajar aku untuk hidup dan membesar dengan baik ... mengajar aku menyuap nasi ... mengajar aku untuk bercakap ... mengajar aku untuk membesar sebagai manusia yang aku jadik kini .... tidak dapat diungkap dengan lafaz kata kata ... Allahuakbar

2. Sejak tahun 2001 ... isteri tercinta adalah guru yang penyabar mengajar aku erti alam rumahtangga untuk menjadi suami yang hebat ... tulang belakang yang hebat buat aku

3. Sejak tahun 2002 ... kidos adalah guru buat papa untuk menjadik seorang ayah yang berdedikasi

.

.

Aku di beritahu oleh bonda

Masa kecik aku nie nakal sangat

Aku nie lasak giler

Kategori budak degil di kampong

Masuk hutan

Mancing di lombong

Terjun sungai

Kehulu ke hilir naik beskal buruk

Wahh memori citer di kampong nie

Aku memang budak kampong

Dibesarkan di kampong

.

.

Dalam akademik

Aku bukannya kategori pandai

Masa sekolah rendah ... seingat ingat aku ... aku tidak pernah menduduki dari nombor 1 ke nombor 10 untuk peperiksaan dalam kelas ... mesti dapat nombor lebih dari kedudukan nombor 10 ... padahal dalam kelas ada sekitar 30 pelajar jer ... alahaiiii 

Di peringkat sekolah menengah pun aku taklah pandai maner ... hanya berpeluang di kelas nombor dua dari tingkatan 1 sehingga ke tingkatan 5 ... tak pernah berpeluang untuk berada di kelompok pelajar pintar di kelas mombor satu 

Dengan kelulusan spm yang sederhana aku berpeluang melanjut belajar di peringkat diploma

Tamat diploma dengan keputusan cukup makan dapat peluang untuk sambung ke peringkat ijazah

Alhamdulillah 

.

.

Inilah perjalanan kehidupan aku dalam pendidikan formal

Terima kasih semua warga guru yang pernah mendidik aku

Ilmu kalian mendewasakan aku

Hanya Allah mampu membalas jasa kalian

Aku doakan kalian semua guru guru senantiasa dirahmati oleh NYA

.

.

Hasrat aku skrang ingin nie jugak menjadik guru

Tapi sebagai "guru rumah busuk"

Bleh ker

Kerana ilmu yang bermanfaat kita ajarkan kepada orang lain didunia ini akan mengalirkan pahala di sana kelak

Fardhu kifayah sesama makhluk

Sekadar coretan

Alhamdulillah segala peluang yang Allah berikan

Aamiin

Salah silap mohon kemaafan

😄



Ir. AJAK

(Ir. Haji Abdul Razak Bin Haji Kamarudin)

Jurutera Awam Profesional

Penulis Buku Hobi Hartanah 

Hasrat Ingin Menjadi Guru "Rumah Busuk"



No comments:

Post a Comment