04 May 2020

Kolam ikan

JUMLAH IKAN KOI MASIH SESUAI DENGAN JUMLAH IKAN BERBANDING SAIZ KOLAM


Ramai yang komen tentang saiz kolam vs jumlah ikan yang ada


For info kenkawan 

Sekadar makluman kenkawan jer yer

Pandangan saya lah yang masih kurang ilmu dalam bab pelihara ikan hiasan 

Dengan pelbagai saiz dari saiz sekecil 4 inci hingga hampir anggaran 15 inci besar nya 

Pengalaman saya masih kurang ... baru sekitar 20 bulan pelihara ikan hiasan jenis koi ini


Setakat nie kolam ikan masih agak sesuai dengan jumlah ikan koi yang ada di dalam kolam itu

Tidak lah sendat 

Maka tidak timbul istilah “kasihan kepada ikan”

Cuma saiz cermin kaca hanya bersaing 4x3 kaki ... agak kecil saiz cermin berbanding saiz dinding kolam 

Semua ikan berkumpul di tepi cermin kaca

Ikan ikan suka INTERFRAME PADA CERMIN UNTUK LIHAT LUAR PADA RUMPUT AGAK NYA ðŸ˜„


Kolam saiz sekitar panjang 24 kaki  x lebar 14 kaki x kedalaman 3.5 kaki

Amat selesa ikan berenang 

Alhamdulillah ikan sihat & cukup makan & cukup oksigen & air bersih ... InsyaAllah 


Actually kolam ini saya pernah cuba berenang & mandi manda bersama kidos 

Tidak lah besar tapi lepas untuk berendam sket sket 


Pelihara kolam ikan koi ini juga merupakan hobi saya jua buat masa ini

Saya terasa selesa melihat ikan koi ini berenang 

Kekadang sesekali membelai ikan ikan ini 

Memang sangat syok

Musim PKP nie saya kerap lepak bersama ikan ikan 

Saya suka sangat tengok ikan ramai ramai berebut rebut makanan dan berenang secara berkumpulan 

Alhamdulillah ðŸ˜„


Ir. AJAK


#stayathome 

#salamramadhan 




No comments:

Post a Comment