01 August 2020

Air tangan

AIR TANGAN EMAK


Duduk bersama emak di dapur

Sembang sembang macam macam topik cerita 

Sambil pekena secawan kopi o

Kudapan keropok lekor 


Tangan emak laju jer mengupas kulit bawang

Potong sayur sayur tur

Di letak kan dalam bekas plastik 


Saya tenung tangan emak 

Makin berkedut kulit nya 

Betoi lah tur 

Umur saya pun dah 46 tahun tahun nie

Umur emak mesti lah lebih lagi 


Tangan emak ini yang membesar kan saya dari sejak saya dilahir kan lagi

Saya lahir di rumah kayu di kampong 

Apabila rindu jer ... saya balik jumpa emak


Ada apa isu pun kekadang cerita dengan emak

Dalam telefon pun selalu call 

Tak semesti nya emak boleh selesai kan pun

Tapi apabila bercerita dengan emak semacam boleh selesai ... entahlah mungkin imaginasi saya jer kot

Kekadang ada minta emak doakan jua


Emak pun cakap

Dapat jumpa cucu pun dia terasa happy

Sejak along dah belajar di kolej .. cari masa untuk along jua

Padahal cucu pun dah besar si along dah 18 tahun & si bongsu pun dah 11 tahun


Sibuk camner pun

Kuat kerja camner pun

Jam jalan kat hiway ker

Mesti nak cari peluang untuk ziarah & jumpa emak 


Sesedap mana pun makan kat restoran hebat 

Sesedap mana pun makan kat Chef di hotel 

Sesedap mana pun makan di kfc & mcd

Masakan air tangan emak adalah “unik” bagi saya

Saya sangat berselera makan masakan air tangan emak walaupun masakan simple ... se simple goreng ikan masin 


Sajer saya menulis santai pada hari ini 

Maner tau korang juga nak kongsi cerita bab emak

Emak mengandungkan kita 9 bulan 

Membesar kan kita 

Jangan lupa hulur kan wang setiap bulan ... jaga perkara ini sebaiknya yer korang 


Korang hulurkan wang ke emak korang ... yakin lah ada rezki yang datang ganti nanti tur ... hulur jer

Saya nampak perkara itu mencukup kan rezki kita seadanya 

Itu pengalaman saya tau !

Selagi emak kita masih ada lagi tur 

InsyaAllah 😄

 

Ir. AJAK




No comments:

Post a Comment