27 August 2020

Insaf saya

SETIAP JIWA PASTI AKAN MERASA MATI


“Setiap jiwa pasti akan merasakan mati. Dan sesungguh nya pada hari Kiamat sahaja lah disempurnakan pahalamu” ... Ali Imran 3:185


 Cerita:

Sajer nak bercerita pagi nie

Saya masih bercuti untuk uruskan perkara berkaitan arwah adik saya 


Arwah adik Amar dikebumikan di perkuburan yang sama dengan:

  1. Arwah ayah Haji Kamarudin pada tahun 2010
  2. Arwah adik Haji Suhaimi pada tahun 2012
  3. Arwah adik Amar pada Ogos 2020

Berjiran dalam kawasan berpagar yang sama 


Terkesan saya apabila setiap kali proses pengebumian 

Saya akan masuk ke liang lahad untuk sama sama menyambut jenazah untuk di letak kan di liang kubur


Cuma saya tidak berkesempatan untuk mengorek liang ... hanya guna khidmat bantuan dari penjaga kubur yang dibayar upah 

Saya hanya bantu untuk menolak tanah guna skop untuk menutup lubang kubur 


Dalam hati saya

Setiap kali keadaan begini 

Arwah telah di panggil bertemu PenciptaNYA 

Satu hari nanti akan tiba giliran saya pula 

Tak tahu bila 

Tapi memang akan pasti 


Bersedia kah saya dengan bekalan yang mahu di bawa ?

Meruntum jiwa apabila mengenangkan dosa silam 

Diterima kah amalan kebaikan saya ?

Diterima kah ibadah saya ?

Diterima kah Manfaat rumah busuk selama transaksi bertahun tahun ?

Diterima kah ibadah haji & umrah yang saban tahun berlalu ?


Terasa kerdil diri saya ini apabila menolak tanah masuk ke liang lahad 

Terbujur tubuh bersama kain kafan 

Sukar saya nak gambar kan dengan tulisan di ini 

Allahuakbar 


Keinsafan bermain di minda saya 

Sangat baik untuk ingatan saya 

Sangat sangat terkesan 

Tatkala talkin dibaca kan 

Sangat menusuk kalbu apabila dihayati 

Dari tanah kita datang ke tanah jua kita kembali 


Moga saya menjadi lebih baik dari semalam 

Saya berdoa agar senantiasa ingat untuk mati

Esok lusa entah bila jua


Moga kalian juga dipohon untuk saling ingatkan saya yang kadangkala sering alpa 

Ingatkan sedarkan saya yer kenkawan 

Allahuakbar 


Sekadar nukilan saya pada hari ini 

Maaf kan saya jika banyak salah dengan kalian semua 

Kalian semua senantiasa saya maafkan 


INSAF SAYA

Deep terasa nya

InsyaAllah 

Aamin 


Ir. AJAK





No comments:

Post a Comment