08 December 2018

Majikan

LOKASI BANGUNAN MAJIKAN SAYA YANG PERTAMA


Pagi nie tetiba nak ronda ronda di kay el

Saya tidak sertai perhimpunan aman icerd pun

Saya hanya bekfes di pusat bandaraya kay el

Makan di gerai jer

Bukan di tempat yang mahal mahal pun


Tetiba teringat nak melalui bangunan setinggi 50 tingkat

Jalan ampang kay el

Depan bekas tapak ampang park

Bangunan inilah terletaknya majikan saya yang pertama 


Saya difahamkan bangunan ini telah dijual kepada bank terkemuka sewaktu krisis ekonomi sekitar tahun 1998

Saya mula bekerja pada tahun 1998

Masa tur ramai yang sukar nak dapatkan pekerjaan 

Lepasan u pun ramai

Yang ada kerja pun ada yang kena vss

Gaji permulaan pun dapat rendah

Pasti ramai yang terima tempias ketika itu


Tapi saya bersyukur kerana saya ditaja oleh syarikat berbangsa cina iaitu THE LION GROUP untuk belajar di universiti

Saya ucapkan berbanyak terima kasih dan syukur

Saya orang melayu

Saya bangga ketika itu kerana jarang jarang peluang ini muncul


Setelah 2 kali usaha untuk temuduga baru  lah lulus

3 tahun saya belajar di universiti peringkat ijazah sarjana muda

Saya menerima biasiswa penuh

Saya buat permohonan kepada syarikat itu agar bantu saya untuk belajar


Sebab arwah ayah saya hanya seorang posmen

Masa itu gaji bulanan arwah kecil jer

Tapi Alhamdulillah berkat rezeki dari Allah

Kami keluarga kurang berkemampuan

Saya orang kampong

Permohonan saya diterima

Berbekalkan keputusan di peringkat diploma saya memohon biasiswa ini

Keputusan exam spm saya pada tahun 1991 kurang cemerlang

Sebab malas malas dan kurang cerdik


Maka saya hanya layak belajar ke peringkat diploma ketika itu

Saya cuba usaha kan agar tidak ter kandas di semester ke semester 

Akhirnya dapat tamat di diperingkat diploma

Diperingkat diploma saya menerima wang pinjaman pelajaran dari MARA dan telah ditukarkan kepada biasiswa kerana keputusan melayakan berbuat sebegitu

Terima kasih pihak MARA


Perjalanan kehidupan saya memang berliku liku sket

Tak der lah semuanya mudah jer

Tapi Alhamdulillah Allah beri jalan dan kemudahan dalam setiap peringkat

Saya amat bersyukur 


Pada peringkat awal kerjaya saya telah mula kerja di bandaraya kay el

Maka masa itu ada sedikit culture shock

Maklumlah jiwa masih muda

Kan kan😀


Sekadar berkongsi pengalaman 

Nak cuba layan hobi hartanah di area kay el

Saya tiada kemampuan buat masa ini

Kekangan ada pada saya 

Moga suatu hari nanti ada peluang itu muncul

Saya senantiasa berdoa kepada NYA

InsyaAllah 😀👍

Amin


Ir. AJAK

Hobi rumah busuk 


#rumahbusuk





No comments:

Post a Comment