12 April 2017

Episod penuh




CARI OWNER RUMAH BUSUK
Episod Penuh
(sambungan tulisan semalam)
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️

Kekadang kita selalur nampak rumah busuk
Rumah uzur yang dtinggalkan
Rumah terbiar di taman perumahan
Rumah tiada iklan pun di rumah itu
Nampak tiada berpenghuni mahupun penyewa
Jika ada "penghuni" di dalam nya aku tak tahu ler ... korang jawablah sendiri ... Hehehee 😄
Makin hari makin nampak usang
Makin hari makin rumput tumbuh meninggi
Makin hari nampak rumah makin suram
.
.
Kekadang mudah untuk hubungi ownernya
Kekadang agak sukar
Ikut nasib
Ikut keadaan
Yang penting perlu usahakan
Nasib nasib arr yer
.
.
Jika nak beli rumah subsale
Senang sket
Ada iklan di laman web
Ada iklan di tampal di merata rata tempat
Boleh minta bantuan agent REN
Boleh jugak guna khidmat broker
Apa apa jer yang ada peluang
Kekadang owner sendiri yang buat iklan di depan pagor rumah
.
.
Ada berapa kaedah yang boleh dicuba untuk kes rumah busuk
Walaupun tak semestinya boleh berhasil:
1. Buat carian persendirian di pejabat tanah
2. Bil cukai tanah
3. Bil cukai pintu
4. Bil tnb
5. Bil iwk
6. Bil air
Dapatkan info nama atau alamat atau nombor phone jika adalah
Dengan info itu
Usaha lah untuk dapatkan info selanjutnya
Pergi ke alamat yang ada
Jika alamat yang diperolehi adalah alamat rumah tersebut ... mati akal lah
7. Tanyer jiran sebelah ... kot kot dia tahu alkisah tempat tinggal si owner
8. Tanyer jiran sebaris rumah itu ... tak silah untuk bertanyer lagi dan lagi
9. Jika ada hint dia bertugas di sesebuah pejabat ... tanyerlah pejabat berkenaan
Contoh ... jika ada tahu dia seorang anggota polis ... tanyer di mana pejabat dia terakhir dan sampai dapat call dia
10. Buat siasatan berterusan macam ceriter penyiasat hollywood tur
11. Apa idea korang plak
.
.
Ceriter sebenar yang aku lalui:
Konon konon nak jadik ala penyiasat ler
Aku pernah menjejaki owner sebuah rumah nie
Lokasi di seremban
Aku dapat tahu tempat terakhir dia bertugas di sebuah negeri di negara kita
Sebelum ini di seremban
Aku call ke sana
Aku mintak tolong akak kerani di pejabat dia
Aku tak kenal pun akak tur
Tapi dia sudi tolong aku
Rupanya memang pernah owner bertugas di pejabat itu satu masa dolu
Malangnya dia sudah meninggal dunia kira kira beberapa tahun lepas
Aku cari pulak waris dia
Risik ke sana risik ke sini
Huhuuuuu penat gak
Duit bil teepon pun mencanak naik bulan tur
Paham paham jer lah
Dapat call bercakap ngan wife arwah
.
.
Jeng jeng ... aku dah dapat call right person
Aku tanyer bebaik
Rupanya mereka sedang selesai faraid arwah
Aku cakap hasrat aku untuk beli
Aku inform aku dari soromban
Aku tahu lokasi rumah dia
Akak tur menangis kerana maybe teringat kan memori kisah silam di rumah tur kot
Teringat kat arwah gamaknyer
Aku layan jerlah dia nak nangis di henpon
Aku pun tak kenal akak tur
Wahhh macam drama swasta plak yer
.
.

SAMBUNGAN DARI SEMALAM

Ending nyer simple jer
Aku sambung menaip yer
.
.
Setelah habis sedu sendan nangis wife arwah di henpon
Gamaknyer 5 minit ada aku nunggu di henpon
Panas bateri nie tauu
Nampak dia dah tenang
Aku cakap lah
"Akak ... saya nak beli rumah arwah tur"
Akak tur jawab ... "rumah tur dah uzur lah ... atap pun dah tercabut"
Aku jawab lagi "ya ... betoi saya nak beli rumah tur"
Aku menungu dengan penuh suspen dan bedebor nunggu jawapan akak tur
Aku cakap lagi "boleh ker kak ... saya serius nak beli nie"
Akak tur mula menjawab lembut "ginie lah dik ... memang akak nak jual rumah tur ... tapi ...."
Aku desak lagi "tapi ape nyer kak ... saya bank in duit cengkeram yer"
Akak tur bersuara lagi "tapi sepupu akak dah cop dulu nak beli ... dia dah cakap dari awal awal lagi dari kamu dik"
Aku bersuara lagi " alahaiiii akak ooiiii ... takder rezeki saya lah"
Akak "giturlah dik ... ada rezki lain lagi gamaknyer"
Aku try pancing lagi "akak ... saya beli dengan tunai"
Akak "sepupu akak tur pun bayo tunai gak .. dia keje di kolumpo manyak duit dia tur"
Aku jawab dengan penuh sopan "oklah saya paham ... terima kasih bebanyak yer kak"
Akak "sama sama dik"
.
.
Aku letak henpon
Lebih setengah jam bergayut dengan akak tur
Alkisahnya
TAMAT !
SHARE kan untuk manfaat kenkawan yang lain
Yuhuu😄

Ir. AJAK
Hobi rumah busuk




No comments:

Post a Comment