30 April 2018

Discas

HIKMAH DI SEBALIK KESAKITAN


Pepagi monday blues today

Lafaz penuh kesyukuran Alhamdulillah 

Saya dah discas keluar dari wad hospital 

Terima kasih kepada family, wife n kidos

Terima kasih jua kepada semua kalian rakan yang mendoakan

Terima kasih kepada sahabat karib yang sudi datang melawat

Terima kasih kepada Doktor Jeff

Terima kasih kepada semua nurse nurse yang baik baik menyantuni saya di wad selama 6 hari

Layanan yang baik ... wad yang selesa n bersih ... makanan yang sedap dengan berbagai menu pilihan ... Alhamdulillah

Cuma masih di dalam cuti sakit dan terus rawatan susulan ke klinik pakar


Pertama kali dalam sejarah hidup saya di masuk kan ke wad hospital pada umur 44 tahun ini

Selama hari ini Allah telah pinjam kan kepada saya nikmat kesihatan

Tak pernah di masuk kan ke wad hospital

Hanya sebelum ini sekadar pesakit luar jer di klinik ... demam ... batuk ... kurang sihat gitur gitur laaa

Kali ini ujian besar sket yang saya terima

Pengalaman yang cukup berharga buat diri individu diri saya


Sewaktu sepanjang saya berada di dalam bilik wad

Saya menjalani segala prosedur yang hospital tetapkan

Duduk di wad ... pemeriksaan doktor pakar ... makan ubat ... drip ubat ... masuk gas ikut hidung ... ujian darah ... ujian air kencing ... ujian tahap pernafasan ... pemantaun tekanan darah berkala ... xtray ... ct scan paru paru n leher


Hikmah 1:

Muhasabah diri tentang nikmat yang Allah pinjamkan

Terlalu banyak yang Allah telah pinjamkan kepada saya

Nikmat kesihatan adalah asas untuk kita menjalani kehidupan yang sempurna di dunia ini

Selama hari ini saya sihat dan cergas

Cergas melaksanakan kehidupan seharian, tugasan kerja, berkeluarga, beribadah, riadah, ke hulu ke hilir layan rumah busuk, melancong di dalam negara mahupun luar negara, ibadah umrah saban tahun, ziarah bonda, melayan media sosial tanpa had, lepak dengan kenkawan dan segala aktiviti yang sesuai untuk saya 


Hikmah 2:

Masa untuk merehatkan badan yang dah lama bekerja dan ke sana ke sini

Mungkin ini salah satu sebabnya

Ya ... saya akui bahawa kehidupan ini satu perjalanan

Dari alam roh ... kita dilahirkan sebagai bayi ... membesar sebagai kanak kanak ... remaja dengan penuh gembira ... menjalani kehidupan dewasa dengan pelbagai cabaran ... umur yang dah matang meniti 40an ... seterusnya ke peringkat angka umur veteren ... dengan izin Allah jua nya

Kita nikmati peringkat ke tangga peringkat  berikut usia yang kita lalui


Hikmah 3:

Allah bagi sakit kepada saya pada masa yang saya bukan kritikal yang sangat sangat sibuk urusan harian

Contoh nya:

  • Bukan masa kerja sibuk
  • Bukan masa ber holiday di luar negara
  • Bukan masa beribadah umrah di mekah atau ziarah di madinah 
  • Bukan masa kritikal seperti waktu nak temuduga atau exam yang penting penting


Hikmah 4:

Ada ruang masa santai untuk saya sedikit

Boleh saya:

  • Nonton tv seperti astro
  • Soppink melalui tv rancangan cj wow shop ... dah order barang pun n dah sampai di alamat rumah
  • Ada ruang masa untuk saya menonton youtube
  • Ada masa saya nak godek godek henpon
  • Ada masa pikir pikir bab hobi rumah busuk jugak laa


Hikmah 5:

Bonding gak dongan family:

  1. Emak call setiap hari untuk bertanya kabar ... mohon doakan agar cepat sembuh 
  2. Wife kerap mesej dan call ... rasa lagi rapat plak .... segala hal wife akan bercerita ... padahal jarak dari rumah ke wad tak lah jauh sangat sekitar 15 ke 20 minit gitur ikut keadaan traffic ... ada masa terluang jer wife terus datang lawat
  3. Kidos akan datang setiap malam selepas sholat maghrib dan makan malam ... datang bawak makanan ke wad ... sama sama nonton skrin tv di wad sekitar jam 8.30 ke 9.30pm ... sholat isyak di wad ... dia orang balik ke rumah
  4. Adik adik saya pun bertanya kabar dalam group wasup ... saya update segala perkembangan .... kami ukhwah silaturrahim ... Alhamdulillah


Hikmah 6:

Jaga waktu sholat ... waktu masuk jer ... saya sholat kat salah satu sudut di dalam wad nie ... hari biasa yang saya lalui kekadang saya lewat gak untuk sholat disebabkan dengan memenuhi jadual kerja seperti meeting dan memandu di dalam kenderaan serta macam macam hal lagi


Hikmah 7:

Kenkawan pun duk mesej bertanyer kabo ... yang tak pernah wasup kepada saya pun ada yang mula berwasup ... ukhwah silaturrahim mengeratkan persahabatan 

Ada gak kenkawan lelaki yang nakal nakal bertanyer soalan “nurse kat situ cun cun ker ... mesti ada yang muda chomei ... cer tangkap gambo sket” ... saya jawab ... “nak mampus mem besor aku mangamuk kang” ... hehehehe 😀


Pengajaran:

Saya senantiasa cuba berusaha menanamkan berprasangka yang baik baik sahaja segala yang berlaku ke atas diri saya

Antara lain untuk menghapuskan segala dosa dosa saya dan membina sifat sabar serta jatidiri

Moga Allah senantiasa memberi kan hidayah dan pentunjuk kepada diri saya untuk menjadi lebih baik dari hari ke hari hadapan 

InsyaAllah 

Aamin😀


Ir. AJAK

Hobi rumah busuk






No comments:

Post a Comment