18 January 2017

Umur 25 tahun


AKU PERNAH BUAT KERJA PARTIME
DI LUAR WAKTU OFFICE
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️

Kisah benar nie nak citer kat korang
Selepas wife aku melahirkan anak sulong pada tahun 2002
Aku discus dengan wife dan aku pujuk wife untuk berhenti dari bekerja (wife aku seorang yang bekerjaya sebelum berkahwin dengan aku)
Berat untuk wife buat keputusan untuk berhenti kerja
Aku berjanji dengan wife akan bekerja sedaya upaya dengan tulang empat kerat untuk menyara dan membahagiakan family
Aku mahu wife menjadik "surirumah sepenuh masa" untuk take care semua hal family
Bahagi kan tugas dan aku cari nafkah
.
.
Maka bermula kisah yang aku seorang sahaja untuk mencari nafkah keluarga
Berat tanggungjawab ini
Aku bekerja makan gaji bulanan
Disamping itu aku mengaku bahawa ada membuat kerja partime di luar waktu pejabat untuk menampung kos belanja harian
Antara yang pernah aku lakukan dari tahun 2000 sehingga sekitar tahun 2010 ... ingat ingat lupa ... ialah:
1. Menjual kain ela untuk wanita buat baju kurung
2. Menjual produk berasaskan emas
3. Menjual pelbagai jenama produk multi level marketing ... banyak produk aku terlibat ... satu produk ke satu produk ... dari satu company ke satu company
4. Pernah menjadi agent insuran am
Tambahan pulak dengan hasrat untuk mencari modal untuk melayan hobi "rumah busuk"
Memang semangat usahawan tur macam dah sebati dengan diri aku
Perasaan malu tur aku tolak tepi jer
Korang nak cakap apa aku tak kisah
Yang penting aku mencari rezki yang halal
Aku nak menyara wife ... 4 kidos ... bantu ibu dan adik adik jugak
Korang janganlah kecam aku yer sebab aku kongsi kisah peribadi aku pada tengahari today
Tetiba teringat zaman aku kurang wang dolu dolu ... hujung bulan sebelum gaji ... kekadang ada RM10 jer dalam dompet ... ahhhh malu nak citer ...
Sekadar perkongsian jer
Tapi skrang ALLAH dah bagi peluang untuk aku melayan "hobi rumah busuk"
Aku amat bersyukur sangat
Kepada MU YA ALLAH aku mengucapkan Alhamdulillah
Yang penting kenkawan jangan putus asa untuk terus berusaha bersungguh sungguh dan terus berdoa ke hadrat NYA
InsyaAllah
Aamiin
😄
Korang SHARE kan citer nie yer

Ir. AJAK
Hobi rumah busuk

Nota kaki: Gambar masa aku berumur sekitar 25 tahun 😄





No comments:

Post a Comment