10 July 2019

Kaveat lagi ...

KONTROVERSI HARTANAH BUSUK YANG ADA KAVEAT


Hartanah busuk yang ada kaveat

Dengar pun dah gerun untuk hadapi

Bukan gerun kerana ada harimau ker bagai

Maklum lah ada halangan yang bakal dilalui untuk sempurnakan transaksi hartanah sebegini


Matlamat saya jelas 

Untuk cuba selesaikan kes ini dengan sebaiknya 

Walaupun memang saya tahu bahawa pada carian persendirian di kaunter pejabat tanah menunjukkan dengan jelas bahawa ada kaveat persendirian 


Ini halangan yang agak besar bagi saya

Saya nak cuba hadapi juga

Tak kira lah sesukar mana pun 

Ini langkah saya bermula 

Ke sana ke sini call sana sini mesej ke sana sini

Akhirnya berpeluang juga untuk ketemu dengan pengkaveat

Peringkat awal sukar untuk aturkan


Ini urusan Allah yang aturkan

Jangan tanya kepada saya boleh ketemu pengkaveat

Tugas saya hanya usaha sungguh sungguh ... berdoa bebanyak mohon pertolongan Allah ... selebihnya tawakal


Ketemu dengan pengkaveat dengan suasana aman damai

Walaupun pada mula nya agak ketat

Saya tak tahu nak mulakan bicara camner 

Ada sedikit terkedu seribu bahasa

Akhir nya pengkaveat menceritakan alkisah disebalik tindakan beliau untuk mulakan tindakan kaveat pada 3 tahun dahulu

Saya mula mahu faham jalan cerita “drama ini”


Saya berhajat mahu cuba selesaikan isu ini:

  1. Bantu pengkaveat sebaiknya
  2. Lebih utama untuk bantu pemilik hartanah yang dalam keadaan bermasalah kesempitan kewangan ... pemilik telah mengalami masalah kesihatan yang dikategorikan sebagai pemilik kad OKU ... seorang ibu tunggal dan lebih malang rumah yang didiami sekarang telah dapat surat notis tunggakan ansuran hutang yang hampir untuk proses lelongan oleh pihak yang berikan pinjaman ... Allahuakbar 


“Ya Allah aku berdoa dan mohon kepada Mu agar diberikan kekuatan untuk membantu selesaikan kes ini agar semua pihak mendapat manfaat sebaiknya. Biarlah semua isu ini dapat dirungkaikan sebaiknya tanpa banyak isu”


Saya tahu perjalanan ini agar sukar

Namun jika Allah izinkan semua akan berjalan secara baik

Saya amat yakin situasi ini

Buat masa ini kes yang ini lah ... bukan hartanah busuk yang saya kejar tetapi mahu “selamat” kan keadaan untuk membantu kita sesama ummah

Nak bantu orang susah

Ini masa mereka hadapi kesukaran ... esok lusa tak tahu apa yang berlaku kepada saya dan kita semua ... mohon dijauhi ... betoikan


Sewaktu menaip ini ... hati saya sedikit hiba dan sedih apabila Allah uji saya untuk membantu “keadaan mereka ini”

Seolah olah saya diminta menjadi “hero”

Saya kena yakin ada hikmah di sebalik ini

Jika dihitung dari segi material ... mungkin saya akan alami “kerugian” dalam transaksi hartanah busuk ini

Namun jika saya “rugi wang ringgit dan tenaga” sekalipun ... moga ada ganjaran pahala yang menanti ... itu urusan sebaliknya


Transaksi hartanah busuk ini berjalan mungkin alami masa tempoh jangkaan 6 bulan ke setahun lamanya

Hujungnya nanti jika ditanya saya pun tidak tahu hasilnya kelak

Gagal transaksi sudah pasti weh .. berjaya transaksi ini merupakan satu keajaiban milik Allah berikan ... masa akan menentukan ... InsyaAllah Aamiin


Ir. AJAK

Hobi rumah busuk


#rumahbusuk








No comments:

Post a Comment