27 January 2016

Bil cukai tanah ...

CUKAI TANAH DAN CUKAI TAKSIRAN 
============================

Ini sebahagian bil bil yang aku perlu jelaskan
Tapi skrang dah banyak mudah nyer
Dah boleh pakai online jer sebahagian majlis perbandaran atau pejabat tanah 
Yang mana boleh bayo online ... Aku pun online jugak
Jiko korang ado unit hartanah
Pasti setiap awal tahun akan menerima bil bil untuk dibayar
Awal tahun memang sibuk untuk membuat bayaran
Aku jugak tidak terkecuali ler
Bayo tetap bayo weh
Bayar unit hartanah maka banyak ler bil dan modal untuk di bayoo
Jiko korang ado 1 unit hartanah pun culas untuk membayo
Maka jika ado banyak hartanah ... Maka korang tahu jawapan nyer
Pengurusan bil bil ini penting gak
Jika tertunggak bannyak
Maka payah dah nak bayo .. Terasa banyak nak bayo
Jiko korang nak layan hobi hartanah 
Pastikan pengurusan bil cukai tanah dan cukai taksiran ini teratur
Aku pun kekadang penin lalat dah
Tak tahu lokasi yang maner satu
Kerana dalam cukai tanah ... Tidak ada lokasi alamat tanah tersebut ... Hanya di nyatakan nombor geran hakmilik dan nombor lot 
Mujurlah aku kekadang di bantu oleh wife
Nak layan hobi hartanah perlu ado semangat pengurusan kewangan yang baik jugak
Betoikan kenkawan
Aku sekadar layan hobi jer

Ir. AJAK
Www.irajak.com

#layanhobi 

No comments:

Post a Comment