17 August 2016

Peluang rezki

PELUANG REZKI RUMAH BUSUK
=========================

Allahuakbar
Maha Suci ALLAH
Aku nak kongsikan lagi ceriter kepada korang
Tak tahu camner aku nak mulakan nie
Aku taip jer lah yer
Harap korang boleh paham okey

Ceriter 1
---------
2 minggu lepas aku kongsikan citer bahawa seorang kakak yang kematian baby bongsu kerana disebabkan sakit jantung dan mahu memiliki rumah idaman 2 tingkat yang design baru ... Aku tolong usahakan ... Aku ikhtiarkan ... Aku bantu ... Aku mudahkan urusan ... Alhamdulillah ... Pihak panel lawyer dah sediakan deraf SnP ... Aku dah sign ... Akak tur sebagai buyer pun dah sign ... Akak tur nak reno rumah tur sebelum masuk ke dalam rumah ... Teringin katanyer ... Nak tiles pada porch ... Nak dinding batu bata ... Nak autogate ... Nak pasang tiles pada balkoni masterbedrom ... Nak pasang awning pada balkoni ... Nak bina table top ... Nak pasang hood dan dapur gas build in ... Nak pasang kitchen kabinet bawah table top dan atas table top sampai ke paras siling ... Nak lengkap lampu dan kipas ... Nak gantikan tiles semua aku cuba tunaikan permintaan akak dan husben nie ... Akak tur cakap nak pindah masuk mulai 1 hb Sepember 2016 ... Aku izinkan jugak walaupun tanpa apa apa bayaran bulanan sewa ... Walaupun disburment loan maybe sekitar menjangkau tempoh 1 tahun lagi ... Kompom tahun depan

Ceriter 2
---------
Kelmarin aku teman kan sorang gugirl umur 23 tahun yang nak miliki rumah idaman teres landed 1 tingkat ... Dia mampu bayar deposit rm3k jer ... Baru mula bekerja belum genap setahun pun ... Dijangka akan kompom DALAM perkhidmatan dalam sebulan dua lagi lah ... Menurut kata dia ... Dia anak sulong dalam family dia ... Dia ceriter ibu dan bapa dia pun belum berpeluang memiliki rumah pertama lagi ... Spesifikasi ... Kawasan yang berhampiran surau atau masjid ... 3 bilik tidur ... 2 bilik air ... Ada porch boleh masuk kereta ... Ada hall yang cantek ... Ada bilik bilik tidur yang bersih ... Ada dapur yang luas ... Ada table top ... Ada kitchen kabinet atas dan bawah ... Ada plaster siling ... Ada kipas siling auto ... Ada lampu downlite ... Siap ada aircon 2 bijik ... Autogate gitur beb

Rezki
------
Aku cuber mudahkan urusan orang lain
Aku cuber memenuhi hajat orang lain
Aku cuber bantu orang lain
Aku tak kenal mereka
Aku pertama kali cakap dengan dia orang
Aku perlu bersangka baik
Aku perlu positifkan minda
Aku berdoa kepada ALLAH
Aku bermunajat di penghujung malam yang hening
Aku tahu mereka jugak berdoa kepada ALLAH
Aku juga yakin bahawa mereka juga berharap perkara yang baik baik sahaja yang muncul

Tanpa ku duga
-----------------
Maka tanpa aku duga
ALLAH aturkan
Macam jalan rezki
Macam mahu digantikan dengan rumah busuk untuk aku
Aku mesti redho
Aku dah mula rasa berbunga dalam hati
Aku dah mula rasa terubat kerana perlu melepaskan 2 bijik rumah kepada mereka tempohari (ceriter 1 dan ceriter 2)
Ada mesej sekeping nota cebisan kertas kecil yang aku terima
Diletakkan dalam peti surat
Hamba ALLAH dari Johor tur
Yer betoi ... Dari Johor beb
Owner kepada sebuah rumah 
Dia stay di Johor
Aku stay di seremban beb
Dia tawarkan mahu jual rumah kepada aku
Harga yang di tawarkan kepada aku amat "berbaloi baloi"
Alhamdulillah 
Aku bersyukur
Aku dah call dia
Aku dah bercakap dengan dia
Secara dasarnya aku bersetuju membeli dan dia bersetuju untuk menjual
Cuma perlu perbincangan lanjut kerana "aku kekurangan MODAL" ... Uhukkkkks malu plak nak cakap yer ... Aku bukan nyer orang kaya pun ... Dah realiti
Aku amat yakin sesangat 
Jika kita mudahkan urusan orang lain
Urusan kita jugak akan dimudahkan oleh NYA
Jika bahasa aku rojak ... Aku minta maaf yer
Jika terkasar bahasa ... Aku jugak minta maaf
Jika korang rasa tak selesa pun ... Aku minta maaf jugak
Maybe "mereka" jugak yang watak aku sebut ini membaca tulisan ini ... Korang buat dek jer lah apa yang aku sharing nie
Jika ber MANFAAT ... Tolong SHARE kan
Aku kan layan hobi hartanah jer

Ir. AJAK

No comments:

Post a Comment